Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: سید ضیاءالدین دری که سالها با بیماری کبد دست و پنجه نرم می‌کرد، در مرداد امسال جهت پیوند کبد به بیمارستان صدرا در شیراز منتقل شد و عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت، اما صبح دیروز (جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷) به دلیل عوارض عفونی بعد از جراحی پیوند کبد، درگذشت. پیکر این هنرمند فقید امروز در شاهچراغ تشییع و روز دوشنبه در تهران تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است که دری با سریال‌های «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» به شهرت رسید و میان مخاطبان جا باز کرد اما او از سینما پا به تلویزیون گذاشته بود. اولین فیلمی که وی به عنوان کارگردان در آن حضور داشت، «صاعقه» بود که در سال ۱۳۶۳ به تولید رسید.

 

 

دری متولد سال ۱۳۳۲ بود و تحصیلات خود را در رشته علوم ارتباطات به صورت نیمه کاره رها کرد. او اما بعد از سالها کارگردانی در سینما و تولید فیلم‌های «سینما سینماست»، «باد و شقایق»، «لژیون»، «عشق ممنوع»، «من و دبورا» در سال 78 به تلویزیون آمد و سریال «کیف انگلیسی» را ساخت و بعد از آن «کلاه پهلوی» را به عنوان دومین سریال خود انتخاب کرد.

** کارگردانی که در نشان دادن استعمار انگلیس تبحر داشت

ضیاءالدین دری از معدود کارگردان‌هایی بود که سریال‌هایش بر اساس رو کردن دست استعمار پیر انگلیس بود.

در دوران موسوم به دهه طلایی آزادی، منصور ادیبان فردی سیاست‌مدار و تحصیلکرده‌ای که در فرانسه حقوق خوانده است، در انتخابات مجلس شرکت کرده و در دوره اول شکست می‌خورد، اما در دوره بعدی با حمایت مستانه از طبقه رجال پیروز می‌شود و به مجلس راه پیدا می‌کند. ادیبان از طرز فکر مستانه خوشش می‌آید و تغییرات زیادی در زندگی خصوصی و تفکرات قبلی‌اش روی می‌دهد، این درحالی است که مستانه عاشق منصور شده است، ولی منصور این موضوع را درک نمی‌کند و متاسفانه زمانی به دنبال عشق گمشده‌اش می‌آید که دیگر دیر شده است. در خلال این رابطه عاشقانه، ارتباط‌های پنهانی کاراکترهای اصلی سریال «کیف انگلیسی» با انگلیس نیز به تصویر کشیده می‌شود.

 

** کیف انگلیسی باید بارها دیده می‌شد

او بارها در مصاحبه‌هایش به این موضوع اشاره کرده بود که هدفم از ساخت کیف انگلیسی این بود تا مخاطب بارها این سریال را تماشا کند و با هر بار دیدن برداشت جدیدی داشته باشد و این اتفاق در صحبت‌هایی که با مردم داشتم برایم مسجل شده بود.  وی گفته بود آن زمان فکر می‌کردند کیف انگلیسی برای این ساخته شده تا روشنفکران و تحصیلکرد‌ه‌های خارج از کشور را زیر سؤال ببرد. در صورتی که نگاه من این نبود، حرف من چیز دیگری بود. با این وجود سه قسمت اول این سریال که به رابطه عاشقانه دو کاراکتر اصلی می‌پرداخت، حذف شد.

** به سیاست و انقلاب اسلامی علاقه‌مندم

وی از علاقه به سیاست و انقلاب اسلامی گفته بود و اینکه به خاطر انقلاب درسش را رها کرده و به ایران برگشته است. در کیف انگلیسی لیلا حاتمی، علی مصفا، محمدرضا شریفی نیا، سیروس گرجستانی و ... بازی کردند. 

** دوست ندارند کار کنم/ زمانیکه که خیانت به فرهنگ کشور کلید می‌خورد

کارگردان سریال‌ «کیف انگلیسی» مدت زیادی بعد از ساخت دو سریال خود هیچ اثری را کارگردانی نکرد، در حالیکه گفته بود من فیلمنامه‌های زیادی دارم، دوست ندارند من کار کنم. وی گفته بود ظاهراً دست روی نقاط حساسی گذاشته‌ام و عده‌ای ترجیح می‌دهند درباره مسائل استراتژیک یا کار نشود یا کار اصیل ساخته نشود و خیانت به فرهنگ کشور از همینجا نطفه‌اش منعقد می‌شود!

** کلاه پهلوی؛ دغدغه‌‌های یک کارگردان

دری بعد از ساخت سریال اولش در تلویزیون در سال ۸۵ شروع به ساخت سریال دیگری با نام کلاه پهلوی کرد. داستان این سریال درباره زندگی جوان فقیری به نام «فرخ باستانی» بود که پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به پاریس می‌رود. در آنجا عاشق «بلانش» دو رگه‌ای فرانسوی ـ ایرانی شده و پس از ازدواج با بلانش سمت منشی‌گری «حسن تقی‌زاده» سفیر وقت ایران را به دست می‌آورد که به هنگام بازگشت به ایران با وساطت تقی زاده به فرمانداری شهرستان کوچک کویری «سامان» می‌رسد. در همین دوره فرمان کشف اجباری حجاب بانوان، توسط رضا شاه مسیر سریال را به سمت دغدغه‌های ذهنی «دری» می‌کشاند.

در این سریال امین حیایی، مریلا زارعی، محمدرضا شریفی نیا، شقایق فراهانی، داریوش فرهنگ، سیروس گرجستانی و .. ایفای نقش کردند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۲۰۳۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟

نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقه‌شناس و پژوهشگر جریان‌های اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.

بطحایی بحث خود را با موضوع جریان‌های فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعت‌ها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضی‌ها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریان‌های فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل می‌دهد. نبرد جریان‌های فکری در این اتفاق رخ می‌دهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفول‌تر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریان‌هاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل می‌دهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریان‌ها صحنه آینده جهان اسلام را می‌سنجد.

وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمی‌شود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنه‌ی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمی‌تواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنه‌ی آینده جهان اسلام را می‌سازند که باید در حوزه آینده‌پژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم. 

سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط دارد

بطحایی گفت: باید به نکته‌ای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیل‌ها فایده نخواهد داشت. چون بعضی می‌گفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل می‌شود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر می‌رود و مدتی در آنجا می‌ماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکه‌ای ضرب می‌کند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری می‌شود. مدت کوتاهی حکومت می‌کند و بعد لشکری می‌آید و او را می‌کشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریان‌ها و فرقه‌ها بپردازند و ما با اسلام سیاسی‌هراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.

مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام است

وی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موج‌های تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریان‌های فکری چه واکنشی نسبت به این موج‌ها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله می‌کند و می‌گویند توپ‌های ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشور‌های عربی تفاوت دارد. کشور‌های عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد. 

بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویه‌ای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحه‌ای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشه‌کاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص با‌ریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنش‌هایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سخت‌افزار‌های غرب مواجه می‌شوند که چرا غرب از جهت‌های مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست می‌خورد.

این پژوهشگر فرقه‌ها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص می‌کند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح می‌کنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه می‌شود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا می‌شود. 

روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل می‌دهد

وی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل می‌گیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکته‌ای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکل‌گیری اسرائیل را شاهدیم. پان‌عربیسم در مصر خودش را خوب نشان می‌دهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیق‌ترین بسته‌ای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه می‌شود، متعلق به اوست. در کتاب‌های «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را می‌گوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص می‌کند. به جهان اسلام نسخه می‌دهد که چه قسمت‌هایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر می‌گوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.

بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقه‌گرایی منتج می‌شود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میدان‌دار در تمام این صحنه‌ها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزه‌ها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند می‌رود. می‌گوید واکنش‌ها را نسبت به حشاشین می‌دانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی می‌گویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیری‌ها را منکوب کند.

وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریان‌شناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم می‌آید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلی‌ها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمی‌تواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) روایت زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر از ساخت موسیقی متن فیلم «ای ایران»
  • احمدرضا درویش امسال «کندو» را کلید می‌زند؟
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
  • «یسنا» زنده پیدا شد + فیلم
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • هدف استعمار فرانو تسلط بر مغز جوانان است